דרמתיקה

פיתוח חשיבה באמצעות דרמה

דרמתיקה הינה תכנית העשרה לגיל הרך, המנצלת  את ההזדמנות הקיימת בגיל זה לפיתוח תהליכי חשיבה, תוך טיפוח הנטיות והכישורים השונים. כל הפעילויות וההפעלות לקוחות מתוך עולם מושגים ותוכן המותאם לגיל הרך. האמצעים שבאים לידי ביטוי במהלך התכנית מגוונים מאוד ומעשירים את עולמו של הילד. בכל מפגש משולבים אביזרים מרהיבים, מיוחדים וייחודיים, היוצרים אצל הילדים התלהבות ללמידה ומקדמים את הפנמת הנלמד.

התכנית עוסקת במגוון אינטליגנציות וביניהם אינטליגנציה רגשית חברתית תוך אישית ובין אישית - הסיפורים והדרמה מעלים דילמות רגשיות וחברתיות המחזקות תחושת יכולת ומסוגלות אישית, מעודדות סובלנות, כבוד והקשבה לאחר, וכן מאפשרים לדון בהבנת סיטואציות חברתיות. 

חוקרים רבים בתחום החינוך בגיל הרך מדגישים שלמידה משמעותית מתבצעת בעיקר על ידי יצירת פעילויות המפעילות את החושים, ופיאזה מדגיש שילדים בגיל הגן נמצאים בשלב הטרום אופראציוני או בראשיתו, ולכן סיטואציות חינוכיות מסוימות מחייבות המחשה, על מנת לאפשר לילד לעבור לחשיבה מופשטת, הגיונית וביקורתית.

לכן התכנית כוללת אביזרי המחשה מרהיבים וייחודיים: סיפורי המחשה גדולים מאוירים להפליא, מגוון תחפושות, אביזרים ייחודיים לפעילות תנועתית ועוד.

פיתוח חשיבה מהו?

כיום קיימת תנועה לחינוך החשיבה, תנועה זו מעמידה את החשיבה כתחום תוכן עצמאי, ומגדירה אותה כמיומנות בסיסית!

 

פיתוח החשיבה הינה חלק בלית נפרד למימוש כל אידיאל ולהשגת כל מטרה.

 

תכנית זו מודעת לתהליכי חשיבה של הילדים בגילאי הגן, לפי שלבי ההתפתחות, בוחנת אותם, ומקנה קשת של מיומנויות חשיבה, ניתוח מצבים, חשיבה יצירתית, הסקת מסקנות, הבעת עמדות ודעות אישיות לאור עמדות הזולת, ביקורת עצמית וחברתית, חשיבה ביקורתית, כושר ביטוי וטיעון.

דרמה ככלי לפיתוח חשיבה:

נקודת המוצא לפעילות הדרמה היצירתית היא המשחק, תכונה אנושית ואוניברסלית, הנטועה בטבע האדם מילדות. תצפיות מקריות על משחקי ילדים הראו התנהגויות המעידות על קיום עולם פנימי עשיר של דמויות דמיוניות ומשחקי תפקידים הנקראים "כאילו". הדמיון, המוגדר כפעילות קוגניטיבית של עיבוד מידע באופן ויזואלי ומילולי, משמש אחד המרכיבים המשמעותיים והחיוניים בפעילות הדרמטית של הילד.

 

פיתוח הרגש – ילדים העוסקים בפעילות דרמטית מראים תגובות חיוביות של אושר, שמחה ושחרור רגשות. פעילות מסוג זה מונעת חרדות ותוקפנות, מפתחת יכולת לזהות אמפטיה ותורמת להתפתחות תקינה ובריאה.

דרמה מוגדרת כפעילות יצירתית והבעה עצמית של מחשבות ורגשות, באמצעות עצמים, מלל, המחזה, אלתורים, תרגילי משחק ותנועה, מוסיקה, פנטומימה, מסכות ותיאטרון בובות.

 

מטרות התכנית:

פיתוח תחומי חשיבה וקוגניציה

פיתוח חשיבה עצמאית

פיתוח חשיבה יצירתית

הבנה ויישום מושגים כגון הסקת מסקנות, כלל ויוצא מן הכלל, ומושגי מרחב.

טיפוח ופיתוח חשיבה כמותית

הקניית יכולת מיון וחלוקה